Jeg er veldig glad i mat, både å lage det og spise det, noe som blir litt vel åpenbart innimellom. Jeg klarer å gå ned i vekt ved å kutte ned på både karbohydrater og fett, men det er så utrolig mye godt der ute... og mye som er morsomt å lage også! Det å holde seg strikt til én diett resten av livet har jeg ikke veldig lyst til, selv om det er det som må til dersom jeg skal klare å holde meg sånn noenlunde slank og frisk.
Så det er bare å prøve å finne en balanse i dette som alt annet i livet, det blir vel å kose seg i ferietider og stramme inn i hverdagen.

Her vil jeg legge ut en del oppskrifter på ting jeg har laget og blitt relativt fornøyd med. Ikke bare for å dele oppskriftene, men også for å finne tilbake til dem selv ved en senere anledning - som selvutnevnt sangviniker har jeg ikke verdens beste orden på sakene og trenger alltid et sted å samle ting på for at de ikke skal bli spredd for alle vinder!

tirsdag 30. juli 2013

Sterkt i glasset til jul

Sommeren nærmer seg slutten, nå er det snart ikke juli lenger. Fyttikatta, det er like trist hvert år! Det som jeg imidlertid hvert år ser fram mot er å høste og plukke og gjøre mye rart og godt ut av hva man kan finne ute i det fria :-)

En vennlig nabo sa at jeg bare kunne forsyne meg fra kirsebærtreet hennes, og jeg tok henne på ordet. Fylte det i et glass, helte over først sukker og så sprit, og voilá så har vi kirsebærlikør til jul!

For en stund siden fant jeg en oppskrift på rognebærdram (jegersnaps) i en bok jeg hadde lånt. Den syntes jeg så interessant ut at jeg sparte den, og i dag ville jeg utføre mesterstykket!

Første etappe var å plukke rognebærene. Det er ikke alle som er modne ennå, kun de som står slik til at de har sol den varmeste tiden på dagen. Så det var bare å krype inn i buskaset og bite i seg forbannelsene når mygg og brennesle tok for seg av bar hud. Svarte heller, den drammen BØR bli god!

Etter å ha renset bæra ble de skylt veldig godt, og først da tok jeg fram oppskriften.
Bare for å oppdage at som vanlig hadde jeg vært litt for kjapp, og hadde ikke alle ingrediensene.

Men pytt, pytt - det blir sikkert godt med de ingrediensene jeg hadde tilgjengelig også! Ingen ny situasjon for meg, dette her. Det er utrolig hvor mye man kan få til ved å tage det man haver, som Farmor alltid sa.


Oppskriften krevde egentlig 1 kg bær, men jeg som syntes jeg hadde plukket så mye hadde kun ca 400 gram. For å fylle ut litt slengte jeg ca en neve med kirsebær, som jeg ikke hadde fått plass til i likørglasset. 
Oppi der blandet jeg en halv appelsin i små skiver (Husk å skure den godt først, dersom skallet beholdes på) og en bit ingefær i tynne skiver. Blandet det godt sammen og helte det på glass - de glassene jeg brukte var litt små, så jeg fordelte det på to stykk. 
Oppi hvert glass la jeg så en liten bit kanelstang og tre stk nellikspiker, så fylte jeg på med ca 30 g sukker. Så kom det viktigste: Spriten. 
Det er sikkert mye forskjellig man kan bruke av alkohol, jeg foretrekker ren vodka, 40-45% tror jeg det er. 

Glassene skal stå lunt og mørkt, og ihvertfall kirsebærene må ristes litt på iblant - tror kanskje jeg skal gjøre det med de andre glassene også, bare for sikkerhets skyld!
Kirsebærene skal stå 2-4 måneder før den er klar, da kan man gjerne helle rett fra glasset og bare la bærene fortsette å trekke. Det blir bare fyldigere jo lengre de ligger der, og bærene kan også brukes etterpå, f.eks i drinker eller med iskrem.
Rognebærblandingen skal stå i 2-3 måneder før den siles, så kan den gjerne stå og modne noen uker til før den drikkes.
Kan ikke si annet enn at jeg gleder meg litt ;-)

1 kommentar:

  1. regner med at jeg kommer til å få smake på dette når det er klart :) Lykke til. Det blir sikkert kjempe godt !

    SvarSlett