Jeg er veldig glad i mat, både å lage det og spise det, noe som blir litt vel åpenbart innimellom. Jeg klarer å gå ned i vekt ved å kutte ned på både karbohydrater og fett, men det er så utrolig mye godt der ute... og mye som er morsomt å lage også! Det å holde seg strikt til én diett resten av livet har jeg ikke veldig lyst til, selv om det er det som må til dersom jeg skal klare å holde meg sånn noenlunde slank og frisk.
Så det er bare å prøve å finne en balanse i dette som alt annet i livet, det blir vel å kose seg i ferietider og stramme inn i hverdagen.

Her vil jeg legge ut en del oppskrifter på ting jeg har laget og blitt relativt fornøyd med. Ikke bare for å dele oppskriftene, men også for å finne tilbake til dem selv ved en senere anledning - som selvutnevnt sangviniker har jeg ikke verdens beste orden på sakene og trenger alltid et sted å samle ting på for at de ikke skal bli spredd for alle vinder!

søndag 12. mai 2013

Det nærmer seg!!

Den følelsen er bare ubetalelig - for bare noen uker siden ble jeg så glad når jeg endelig klarte å knappe igjen de mørke jeansene mine - nå må jeg bruke belte på dem. Jippi!! 3,5 kg igjen så er jeg på normal BMI, og da er det over på fase 3 og litt mer variert kost <3

For en måneds tid siden ble jeg lei av de mageproblemene dietten medførte. Uten å gå i detaljer - småstein hver 2-3 dag og det stikk motsatte en gang i blant var ikke noe jeg ville leve videre med, og jeg gikk i nesten 2 uker uten å gå ned i vekt. Så jeg tok en nærmere titt på de daglige matvanene mine, jeg begynte å bli lei for å si det mildt. Resultatet ble at jeg kuttet ut plettene (som inneholder mye havrekli som i sin tur består nesten bare av karbohydrater) og begynte med lavkarbobrødet mitt igjen.
Oppskriften har jeg her i bloggen et eller annet sted, men for enkelthets skyld legger jeg den inn igjen:

4 egg
1/2 boks creme fraiche/rømme/yoghurt/kesam
3 ss olje

Vispes sammen.

I forbindelse med Dukan-dietten har jeg droppet oljen og kun brukt kesam, for å unngå fett så mye som mulig.

Bland i tørrvarene:

60 g kruskakli
50 g sesamfrø
45 g solsikkefrø
4 ss linfrø
1,5 ss bakepulver

Røres raskt sammen, røren helles i en liten brødform og stekes nederst i ovnen på 180 grader i 55 minutter.
Brødet bør oppbevares i kjøleskap.


Samme kveld begynte magen å normalisere seg igjen, og nesten umiddelbart begynte vekten å gå nedover, så det viste seg å være en veldig god beslutning!
Dessuten hjalp det veldig å få lov til å spise brødskive på morgenen igjen, det var en klar opptur! Plutselig er jeg ikke lei av dietten i det hele tatt, og alt er bare fryd og gammen.
Vi skulle en tur nordover og besøke familien i forbindelse med min søsters store runde dag, og jeg visste av erfaring at det ville bli mye servering, god mat og kaker. Så jeg var forberedt på å bli satt et par uker tilbake i dietten. Men det som skjedde var at jeg ikke gikk opp i det hele tatt - jeg veide akkurat det samme når jeg kom hjem, selv om magen selvfølgelig var blitt mye større :( den blåser seg opp med en gang jeg spiser noe "normalt"...
Nå er jeg hjemme igjen, og magen er på vei nedover igjen. Vekten også ;-). Og som sagt, om ca 3,5 kg er jeg klar, da vil vekttapet totalt være på 17 kg, så lite har jeg ikke veid på minst 15 år!!!

2 kommentarer:

  1. Hei!

    Jeg jobber for nettstedet Alleoppskrifter.no der brukerne kan søke gjennom titusener av oppskrifter fra norske mat nettsteder og blogger.

    Jeg la merke til at du har et stort antall smakfulle oppskrifter i bloggen din og jeg vil gjerne foreslå deg til å ta en titt på Matbloggtoppen her: http://www.alleoppskrifter.no/matbloggtoppen

    Hvis du ønsker å legge din blogg til listen og få resept indeksert på Alleoppskrifter.no, er alt du trenger å gjøre å følge instruksjonene her: http://www.alleoppskrifter.no/ga-med-i-matbloggtoppen

    Forhåpentligvis vil din egen blogg også være opp i toppen!

    Varme hilsen,

    Elin
    Alleoppskrifter
    http://www.alleoppskrifter.no/

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei, Elin!

      For en opptur å få en sånn melding, dette kommer jeg helt klart til å sjekke ut!

      Tusen takk for tilliten!

      Vennlig hilsen Marianne

      Slett