Jeg er veldig glad i mat, både å lage det og spise det, noe som blir litt vel åpenbart innimellom. Jeg klarer å gå ned i vekt ved å kutte ned på både karbohydrater og fett, men det er så utrolig mye godt der ute... og mye som er morsomt å lage også! Det å holde seg strikt til én diett resten av livet har jeg ikke veldig lyst til, selv om det er det som må til dersom jeg skal klare å holde meg sånn noenlunde slank og frisk.
Så det er bare å prøve å finne en balanse i dette som alt annet i livet, det blir vel å kose seg i ferietider og stramme inn i hverdagen.

Her vil jeg legge ut en del oppskrifter på ting jeg har laget og blitt relativt fornøyd med. Ikke bare for å dele oppskriftene, men også for å finne tilbake til dem selv ved en senere anledning - som selvutnevnt sangviniker har jeg ikke verdens beste orden på sakene og trenger alltid et sted å samle ting på for at de ikke skal bli spredd for alle vinder!

søndag 27. januar 2013

Fase 1: Angrepsfase

I fem dager har jeg levd på magert kjøtt, fisk, cottage cheese, sukker- og fettfri yoghurt, et par egg og et par-tre ss kli om dagen. Magen blir veeeldig tom om den ikke får hverken karbohydrater eller fett. Karbohydrater har jeg vent meg til å spise lite av, men for metthetfølelsen sin skyld har jeg også blitt mer vant til å ha litt fett i maten - det er jo vanligvis også godkjent i forbindelse med LCHF dietter. 
Så å kutte ut begge deler er selvfølgelig effektivt sett fra et vektreduksjonssynspunkt, men særlig behagelig er det ikke å gå rundt å ha sug på noe hele tiden. Men det er ikke halvparten så ille som å slutte å røke, og det har jeg jo klart så da skal jeg for svarte klare dette også!

Noe av det som har "reddet" meg er at jeg har laget havreklilapper, det smaker godt og har gitt litt variasjon i kosten. Bland 2 ss havrekli, 1 ss hvetekli, 1 ss søtningsmiddel, 1 ss fettfritt melkepulver, 2 ss fettfri yoghurt, 1 egg, litt kanel, ev sukkerfrie smakstilsetninger som f.eks vanilje. Legges i stekepannen med spiseskje blir det 5 lapper.
Jeg har ikke klart å rote meg til å kjøpe melkepulver, så det har jeg droppet og bruker litt ekstra kli i stedet. Og så har jeg ikke funnet fettfri naturell yoghurt, så jeg bruker 0,0 med smak og har i litt vaniljepulver. I oppskriften står det at man kan bruke ulike essenser som smakstilsetninger, og man kan også unngå det søte fullstendig og blande i litt salt og muligens litt urter e.l. om man ikke vil ha den søte varianten.


Grafen over er en dag-for-dag oversikt over vekttapet mitt i løpet av disse fem dagene. Beklageligvis ble jeg mot slutten rammet av vår månedlige forbannelse, og som alle jenter vet vil det føre til oppsvulmet kropp og et par kilo ekstra som vanligvis forsvinner etter noen dager dersom man ikke følger suget etter alt som ikke er sunt - det forsvinner også etter noen dager. Så når jeg gikk litt opp den ene dagen for å gå enda lenger ned den neste og så holde vekten, tar jeg det med en klype salt. For egentlig stemmer ikke det med min reelle vekt, den får jeg om noen dager når kroppen roer seg ned igjen.

Og det viktigste er; Jeg har gått ned 3,6 kg og 2 cm rundt magen på 5 dager! Det er tall som gir mersmak og motivasjon til å fortsette, og nå kan jeg begynne å spise grønnsaker annen hver dag! GJETT om jeg har gledet meg til det!!!

3 kommentarer:

  1. Du er kjempeflink!!!!! Elisabeth s.

    SvarSlett
  2. Veldig bra, Marianne.
    Jeg har selv et mål om å klare 15 kg minus før sommeren.
    Driver meg selv ikke så ekstremt som deg.
    Har spist kvikklunsjkake i dag.
    Mål nr 1 var 2 l vann pr dag.
    Mål nr 2 er å kutte sukkeret....
    Mål nr 3 er masse minuskalorier.
    Vær klar over at de grønnsakene stort sett inneholder minuskalorier. Dvs. de metter, og du forbrenner med ved å fordøye dem enn hva de inneholder. :D

    SvarSlett
  3. Tusen takk for oppmuntringen begge to!

    Elisabeth, hvor flink jeg egentlig er kommer vel til å vises når det har gått en stund :-/ det er vel utholdenheten som kommer til å være den største utfordringen for meg ;-)

    Ann Kristin, grunnen til at jeg må være litt ekstrem når det gjelder vektreduksjon er at jeg må klare det kun ved hjelp av kosthold. Pga sykdom kan jeg ikke trene noe særlig, som regel blir det ikke mer enn en halvtimes tur med hunden om dagen, og en til to ganger i uka blir jeg med en venninne på en times rask gange i skogen. Det er noe jeg elsker, men må ha et par dagers hvile mellom for ikke å gå i kjelleren. Så vektreduksjon med trening er ikke aktuelt i mitt tilfelle. (noe også Elisabeth kan skrive under på ;-))
    Mitt "vanlige" kosthold de siste månedene ville nok fått de fleste til å gå ned i vekt, men det fikk bare meg til å ikke gå opp noe særlig mer... ned gikk jeg ihvertfall ikke.
    Ordet minuskalorier har jeg ikke hørt før, men det jeg har hørt er at noen grønnsaker har den egenskapen du beskriver, bl.a selleristang. Men det gjelder altså ikke alle grønnsaker, man bør f.eks holde seg unna mais og poteter, og ha et begrenset inntak av gulerøtter og andre søte rotgrønnsaker. I disse første dagene har jeg følt at det har blitt litt lite næringsstoffer, og da immunforsvaret mitt er dårlig nok som det er så passer jeg hele tiden på å få i meg vitamintilskudd. Dette blir bedre nå som jeg skal spise grønnsaker annenhver dag, men jeg kommer nok til å fortsette med vitaminene uansett. Jeg antar at magen blir bedre også, pga mangel på fiberholdige grønnsaker har jeg slitt litt med forstoppelse i disse dagene selv om jeg har spist mer kli enn foreskrevet.
    Det ser ut til at du prøver å ta en litt mer gjennomførbar linje ved å sette deg små og litt mer levelige mål. Det er jo den aller beste måten å gjøre det på. Jeg skulle selvfølgelig ønske det hadde vært tilstrekkelig for meg også, men når det nå er som det er nytter det ikke å klage. Jeg koser meg med det jeg har og misunner ingen :-)
    Lykke til med dine mål, håper vi begge klarer 15 kg før ferien ;-D

    SvarSlett