Jeg er veldig glad i mat, både å lage det og spise det, noe som blir litt vel åpenbart innimellom. Jeg klarer å gå ned i vekt ved å kutte ned på både karbohydrater og fett, men det er så utrolig mye godt der ute... og mye som er morsomt å lage også! Det å holde seg strikt til én diett resten av livet har jeg ikke veldig lyst til, selv om det er det som må til dersom jeg skal klare å holde meg sånn noenlunde slank og frisk.
Så det er bare å prøve å finne en balanse i dette som alt annet i livet, det blir vel å kose seg i ferietider og stramme inn i hverdagen.

Her vil jeg legge ut en del oppskrifter på ting jeg har laget og blitt relativt fornøyd med. Ikke bare for å dele oppskriftene, men også for å finne tilbake til dem selv ved en senere anledning - som selvutnevnt sangviniker har jeg ikke verdens beste orden på sakene og trenger alltid et sted å samle ting på for at de ikke skal bli spredd for alle vinder!

mandag 11. februar 2013

Happy days...

Noen ganger må man bare få skeie ut litt, ellers går det bare ikke. Da ender man med å synes synd på seg selv og trøstespise...
Denne helgen var det to ting som skjedde; vi feiret gemalens fødselsdag på lørdag og så var det morsdag på søndag. Noe måtte gjøres, fant jeg ut.
Jeg fikk tillatelse av sjefen til å servere lavkarbokake på dagen hans, slik at jeg også kunne unne meg en bit. Selv en kake av denne typen er jo en utskeielse for meg om dagen... Men deilig var det ;-) og den var stor nok til begge dagene, samt litt til kaffen for gutta mine på mandag. Jeg har ikke gått opp i vekt denne helgen heller, så da gjorde det ikke så mye med en liten utskeielse heller fant jeg ut :-)

Så da ble det Christinas sjokolade & nøttekake fra boken "Fristende Lavkarbo" av Cecilie Theiste-Bratli


150 g mandler
150 g valnøtter
200 g mørk sjokolade
2 ss kakao
1 1/2 dl sukrinmelis (jeg brukte Natreen, det funka helt fint)
250 g mykt smør
6 egg

Finhakk halvparten av sjokoladen. Grovhakk resten av sjokoladen samt nøttene, bland sammen.

Skill eggene. Pisk smør og sukrinmelis hvitt. Pisk inn eggeplommene en og en. Bland det sammen med nøtteblandingen.

Stivpisk eggehvitene, skjær det ned i nøttesmøret.

Helles i en godt smurt springform; 26 cm diam.
Stekes nederst i ovnen på 180 grader i 45 minutter.


Et kjempegodt alternativ, særlig så lenge man som meg elsker sjokolade og nøtter!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar