Jeg er veldig glad i mat, både å lage det og spise det, noe som blir litt vel åpenbart innimellom. Jeg klarer å gå ned i vekt ved å kutte ned på både karbohydrater og fett, men det er så utrolig mye godt der ute... og mye som er morsomt å lage også! Det å holde seg strikt til én diett resten av livet har jeg ikke veldig lyst til, selv om det er det som må til dersom jeg skal klare å holde meg sånn noenlunde slank og frisk.
Så det er bare å prøve å finne en balanse i dette som alt annet i livet, det blir vel å kose seg i ferietider og stramme inn i hverdagen.

Her vil jeg legge ut en del oppskrifter på ting jeg har laget og blitt relativt fornøyd med. Ikke bare for å dele oppskriftene, men også for å finne tilbake til dem selv ved en senere anledning - som selvutnevnt sangviniker har jeg ikke verdens beste orden på sakene og trenger alltid et sted å samle ting på for at de ikke skal bli spredd for alle vinder!

torsdag 4. april 2013

Pastadag!!

Etter innkjøp av den fantastiske pastamaskinen har det blitt helt klart at hver onsdag er pastadag.
Deig for 4 personer er veldig enkel; ca 6 dl hvetemel legges på bakebordet med en grop midt i, visp sammen 4 egg, 4 ss olivenolje og litt salt og hell i gropen, kna det sammen. Det skal eltes i 10-20 minutter, men jeg gjør det enkelt og lar kjøkkenmaskinen ta jobben etter at jeg har samlet ingrediensene i én sammenhengende ball. Da tar det ikke mer enn ca 3 minutter før den er ferdigeltet.
Så skal den pakkes inn i plast og hvile minst 30 minutter i kjøleskapet, så det går fint å lage den på morgenen/formiddagen og la den ligge til man skal begynne å lage pastaen



Forrige uke lagde vi en type kurdisk pasta som heter eriste [erishte], dvs deigen ble kjevlet til ca 2 mm før vi kjørte den gjennom maskinen og fikk en slags båndspagetti. Etter å ha tørket litt delte vi den i biter og brynte det litt i tørr stekepanne slik at det fikk en opak hvit farge (noe ble litt brunt, det gjør ikke noe). Så ble det kokt, og etter koking stekt i smør. Ille usunt og kjempegodt.

Denne uken ble det ravioli!! Eller manti, som det heter på tyrkisk. (i'en i manti skal være uten prikk over og uttales som en mellomting mellom a og e - uten å bli flat som en ø...) 
Den tyrkiske varianten blir delt i ruter, det blir lagt litt fyll på hver rute og så blir deigen pakket rundt fyllet. Små, søte pakker, altså. På den italienske måten legger vi ut en leiv av deigen, legger på fyll med jevne mellomrom, legger en annen leiv (helst en tanke større) over og trykker det litt ned/sammen før det deles i ruter. Litt kjappere enn den andre metoden, så vi gikk for den i dag.




Jeg må prøve å finne en video e.l. på nettet på hvordan man gjør dette på best måte, det blir lett luft inni "putene" og det blir fort hull i dem. Det er sikkert noe jeg gjør feil.

Fyllet jeg brukte har jeg ingen oppskrift på. Jeg stekte kjøttdeig med finhakket løk og krydret med hvitløk, paprika, timian, grillkrydder, persille, salt og pepper. Etter at det hadde kjølt seg ned litt blandet jeg i finhakket skarp ost, jeg brukte det jeg fant i kjøleskapet som var en tyrkisk tørr ost - den så ut som en flette, av alle ting, er veldig tørr og trådete og har en salt/skarp smak. 


Siden dette i grunn er en langtekkelig måte å lage mat på fikk jeg hjelp av lillegutt, som fordelte fyllet på leivene. Det forkortet tiden betraktelig, man bør ikke lage slike retter alene - det skal være en sosial aktivitet.

Så tok gubben over mens jeg ryddet opp etter bakingen. Han kokte raviolien, laget salat, blandet hvitløksyoghurt til saus og dryppet over smeltet kryddersmør, og voila - en sykt god og diettfiendtlig rett er klar!



(Jeg måtte jo smake - men ikke en hel porsjon, da. Kanskje 1/3 eller noe sånt...)

2 kommentarer:

  1. Ser kjempe godt ut :-) dere er flinke til å lage mat :-) jammy.

    SvarSlett
  2. Takk for det :) og godt var det!

    SvarSlett