Jeg er veldig glad i mat, både å lage det og spise det, noe som blir litt vel åpenbart innimellom. Jeg klarer å gå ned i vekt ved å kutte ned på både karbohydrater og fett, men det er så utrolig mye godt der ute... og mye som er morsomt å lage også! Det å holde seg strikt til én diett resten av livet har jeg ikke veldig lyst til, selv om det er det som må til dersom jeg skal klare å holde meg sånn noenlunde slank og frisk.
Så det er bare å prøve å finne en balanse i dette som alt annet i livet, det blir vel å kose seg i ferietider og stramme inn i hverdagen.

Her vil jeg legge ut en del oppskrifter på ting jeg har laget og blitt relativt fornøyd med. Ikke bare for å dele oppskriftene, men også for å finne tilbake til dem selv ved en senere anledning - som selvutnevnt sangviniker har jeg ikke verdens beste orden på sakene og trenger alltid et sted å samle ting på for at de ikke skal bli spredd for alle vinder!

mandag 12. november 2012

12.11.12

Det går fram, og det går tilbake. Turen til Stocholm kostet meg 2 kg det tok ca 1 uke å bli kvitt, og akkurat når kroppen endelig kom i vektnedgangsmodus igjen så var det bryllup - og ny vektøkning. Så nå er det på'n igjen, håper ikke det tar alt for lang tid før jeg er på G igjen.

Noe jeg er veldig dårlig til er å ta bilder av den maten jeg lager, synes nesten det må til om jeg skal skrive om mat - så grønnsakstilbehøret får jeg ta en annen gang. Men stikkordene er koking i fløte og smør, så vet dere det!

I går brynte jeg et par kyllingbryst i stekepanna. Da de var tilstrekkelig stekte krydret jeg med grillkrydder og tørkede urter, så helte jeg over en boks kokosmelk og lot det putre litt før jeg la alt i en ovnsfast form og satt den i ovnen til kyllingen var gjennomstekt -sjekk underveis, det tar gjerne ca 10-15 minutter på 250 grader. Som tilbehør hadde jeg kokte grønnsaker. Fryste grønnsaker synes jeg blir best i mikro'n, gjerne med et par kladder smør på... yummi!

Etter middag var det mye av sausen igjen, så jeg bestemte meg for å spare den og bruke den i dag. Jeg hadde kjøttdeig, og som vanlig improviserte jeg, så måltidet ble til etter hvert som kokkeleringen skred fram :-)



Jeg skal ikke skryte på meg noe, dette var en meget enkel rett. Gubbelutten fikk kokte poteter ved siden av, jeg spiste gryta som den var. Jeg skar opp litt hvitkål, ca 1/3 hode. Stekte det i jerngryta sammen med ca 400 g kjøttdeig, så helte jeg over kokosmelksausen fra i går. Krydret litt med salt, pepper og 5-krydder - men her får man ta det etter smak. Da det ble litt knapt med væske i så helte jeg over litt fløte mot slutten av koketiden. Og det ble faktisk veldig godt! Til og med gubbstrutten syntes det var bra med poteter til, så totalt sett ble det en vellykket middag.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar