Jeg er veldig glad i mat, både å lage det og spise det, noe som blir litt vel åpenbart innimellom. Jeg klarer å gå ned i vekt ved å kutte ned på både karbohydrater og fett, men det er så utrolig mye godt der ute... og mye som er morsomt å lage også! Det å holde seg strikt til én diett resten av livet har jeg ikke veldig lyst til, selv om det er det som må til dersom jeg skal klare å holde meg sånn noenlunde slank og frisk.
Så det er bare å prøve å finne en balanse i dette som alt annet i livet, det blir vel å kose seg i ferietider og stramme inn i hverdagen.

Her vil jeg legge ut en del oppskrifter på ting jeg har laget og blitt relativt fornøyd med. Ikke bare for å dele oppskriftene, men også for å finne tilbake til dem selv ved en senere anledning - som selvutnevnt sangviniker har jeg ikke verdens beste orden på sakene og trenger alltid et sted å samle ting på for at de ikke skal bli spredd for alle vinder!

fredag 2. november 2012

Frokost

Mesteparten av dagen i går gikk med i senga, og senere i sofaen. Jeg bare måtte hvile, og orket ikke å gjøre noe fornuftig i det hele tatt. Derfor fikk jeg heller ikke bakt hverken brød eller knekkebrød, og utpå kvelden begynte jeg å fundere på hvordan jeg skulle gjøre det med frokosten dagen etter.  Og jeg ELSKER frokosten min, ikke kødd med den! Jeg er ikke så veldig glad i varm mat til frokost, vil helst ha de tradisjonelle brødskivene. Men müsli går til nød - så lenge jeg har laget den selv kan jeg også kontrollere innholdet. Så i stedet for å bruke et par timer på brødbaking, brukte jeg 10 minutter på å lage en frokostblanding som jeg kan ha i mange dager.


Til dette finnes det hundreogørten forskjellige oppskrifter. Min private - som jeg har moderert etter som jeg har lært litt og smakt litt - er at jeg bruker en god neve havregryn, eller aller helst rugflingor, som jeg kan kjøpe på enhver vanlig matvarebutikk i Sverige. Så fyller jeg på med det jeg har av nøtter og frø som jeg liker å spise på denne måten. Linfrø må være knust, og jeg har til dags dato ikke funnet ut av hvordan jeg knuser dem selv. Så jeg kjøper knuste linfrø. Solsikkefrø er standard, gjerne gresskarfrø også. Grovhakkede mandler og/eller andre nøtter gir god smak. Personlig synes jeg at sesamfrø og kokos gir en litt rar konsistens på blandingen, så jeg unngår det. Men kokosflak er kjempegodt, om man får tak i det. Særlig om de ristes litt først! Når alle frø/nøtter er på plass er det godt å ha i litt tørkede bær og/eller frukt etter smak, personlig elsker jeg tranebær, de er så syrlig gode! Et par ss kakao og ca 1 ss kanel er prikken over i'en.
Bland sammen alt sammen med et par ss flytende kokosolje, rist det litt i stekepanna eller i ovnen. 
Jeg elsker denne med soyamelk og sukkererstatning, men for de som er litt mer fornuftige og litt mindre søtmonser kan det tenkes at det rekker med det søte i den tørkede frukten.
Kos dere!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar