Jeg er veldig glad i mat, både å lage det og spise det, noe som blir litt vel åpenbart innimellom. Jeg klarer å gå ned i vekt ved å kutte ned på både karbohydrater og fett, men det er så utrolig mye godt der ute... og mye som er morsomt å lage også! Det å holde seg strikt til én diett resten av livet har jeg ikke veldig lyst til, selv om det er det som må til dersom jeg skal klare å holde meg sånn noenlunde slank og frisk.
Så det er bare å prøve å finne en balanse i dette som alt annet i livet, det blir vel å kose seg i ferietider og stramme inn i hverdagen.

Her vil jeg legge ut en del oppskrifter på ting jeg har laget og blitt relativt fornøyd med. Ikke bare for å dele oppskriftene, men også for å finne tilbake til dem selv ved en senere anledning - som selvutnevnt sangviniker har jeg ikke verdens beste orden på sakene og trenger alltid et sted å samle ting på for at de ikke skal bli spredd for alle vinder!

torsdag 1. november 2012

Tupperwareparty!!

Heldigvis gikk det raskt å gå ned de to kiloene jeg dro på meg i helgen, jeg hovner veldig opp av karbohydrater og får feil resultater med én gang jeg skeier ut!

Overmodig som jeg er lot jeg meg for en måneds tid siden overtale til å ha et tupperwareparty onsdag 31 oktober. Klok av skade begynte jeg forberedelsene mandagen før, jeg vet at jeg ikke har all verdens energi å ta av. Siden en av de inviterte har kraftig nøtteallergi måtte jeg finne noe å by på som ikke inneholder mandler eller andre nøtter, og det kan være en utfordring når det gjelder lavkarbo.
Løsningen ble en mektig marengs/sjokoladekake med kokos, siden hun mente at hun tålte kokos. Veldig søt synes jeg, lagerjeg den flere ganger kommer jeg nok til å redusere kraftig på melismengden!
Bruk sukrinmelis, det funker bra i lavkarbokosthold.


Bunn:
6 eggehviter
200 g melis
200 g kokosmasse

Fyll:
150 g mørk sjokolade
150 g smør
90 g melis
6 eggeplommer

Bunn:
Pisk eggehviter og melis ekstra stivt, rør forsiktig inn kokosmassen. Fordel røren i to like, godt smurte former, og sted dem på nederste rille på 150 grader i ca 30 minutter. 

Fyll:
Smelt smøret og sjokoladen, la det avkjøles. Rør inn melisen og eggeplommene. Pisk det til en tykk krem. Legg nesten halvparten av kremen mellom de to kakebunnene, resten smører du oppå og rundt kantene.

Lag mønster med en gaffel om ønskelig, dryss gjerne kokosmasse over. 

*******************

Som variasjon til kaken laget jeg en yoghurtis med jordbærsmak, den ble helt nydelig! Den er veldig hard når den er fryst, så ta den ut minst en halvtime før den skal spises. Siden det er gelatin i den er den er den også stiv nok til at den kan spises opptint, da blir det en slags fromasj. 


 Ca 8 porsjoner

3 dl tyrkisk yoghurt
2 dl fløte
250 g jordbær, ferske eller fryste
5 ss søtningsmiddel 
6 plater gelatin

Legg gelatinplatene i bløt i kaldt vann i ca 10 minutter.

Hvis jordbærene er frosne må de tines, la dem renne godt av før de brukes. Mos dem med stavmikser e.l, smak til med søtningsmiddel. Pisk yoghurten luftig. Varm litt av bærmosen, klem vannet ut av gelatinplatene og la dem smelte i den varme mosen. Bland det i resten av bærmosen, rør det godt inn i yoghurten. 

Pisk kremfløten luftig og vend den forsiktig inn i yoghurtblandingen.

Kle en form med plastfolie og hell i røren. Dekk den med folie på toppen også, slik at det ikke blir krystallisering.

*****************


Det var litt lite folk som kom til partyet mitt, men koselig hadde vi det uansett, vi som var der. Og mine lavkarbosøtsaker gjorde lykke.

Siden jeg ble syk har jeg vært dårlig til å vurdere hvor mye aktivitet jeg tåler, men for å ikke dovne helt bort pleier jeg å gå tur med lille jenta mi, i blant sammen med nabo'n Hege - da blir det nesten for trening å regne. Som sedvanlig overvurderte jeg kreftene mine, og med husvask, kakebaking og turgåing ble det alt for mye for meg og det meste av dagen etterpå har jeg tilbragt i senga. At jeg aldri lærer! Trøsten er vel at jeg blir litt mer kjent med kroppens reaksjoner hver gang jeg bryter grensene, slik at jeg også vil kjenne tegnene bedre etter hvert...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar