Jeg er veldig glad i mat, både å lage det og spise det, noe som blir litt vel åpenbart innimellom. Jeg klarer å gå ned i vekt ved å kutte ned på både karbohydrater og fett, men det er så utrolig mye godt der ute... og mye som er morsomt å lage også! Det å holde seg strikt til én diett resten av livet har jeg ikke veldig lyst til, selv om det er det som må til dersom jeg skal klare å holde meg sånn noenlunde slank og frisk.
Så det er bare å prøve å finne en balanse i dette som alt annet i livet, det blir vel å kose seg i ferietider og stramme inn i hverdagen.

Her vil jeg legge ut en del oppskrifter på ting jeg har laget og blitt relativt fornøyd med. Ikke bare for å dele oppskriftene, men også for å finne tilbake til dem selv ved en senere anledning - som selvutnevnt sangviniker har jeg ikke verdens beste orden på sakene og trenger alltid et sted å samle ting på for at de ikke skal bli spredd for alle vinder!

onsdag 14. november 2012

Gryte med grønne bønner og kjøtt

Av svigerinnen min som tilbringer sommerhalvåret i Tyrkia har jeg fått en pose tørkede grønne bønner. Det er supert, det holder seg lenge og smaker kjempegodt. Oppskriften på den kommer her, om det er umulig å få tak i tørkede bønner - jeg har igrunn aldri prøvd så jeg vet ikke om det går i det hele tatt - så kan man sikkert lage det av ferske eller fryste, bare tilpass koketiden deretter.


Man tager en til to never tørkede bønner i en kjele,
hell vann og litt salt over og la det koke en stund.


Min svigerfamilie benytter seg naturligvis mest av lammekjøtt, som trenger lang koketid. Da trenger man ikke forkoke bønnene mer enn ca 10 minutter, siden det skal koke en stund sammen med kjøttet etterpå og lammekjøtt trenger ganske lang koketid.
 

Jeg brukte svinekjøtt, det trenger ikke så lang tid for å bli ferdig så jeg forkokte bønnene ca 15-20 minutter mens jeg skar opp og brunet kjøttet, som ble lagt i en kjele etter hvert som det ble klart. 


Kanskje det faller noe godt på gulvet...??


Bønnene siles og legges i gryta sammen med kjøttet, stekes litt med tomatpuré og krydder før det helles på vann. Krydderne jeg bruker er paprika, hvitløk, løkpulver, grillkrydder, salt og pepper. Og så heller jeg på en god slump persille. Det er nok også godt å ha i tomater, strimlet paprika og løk (må nok kokes med i gryta en stund), dessuten må man bare bruke de krydderne man liker selv. Jeg kan tenke meg at neste gang blir det spisskummen og timian i hvert fall, muligens noe søtlig som 5-krydder eller stjerneanis for å runde av smaken mer, kanskje bytter jeg ut litt av vannet med fløte slik at sausen blir fyldigere.

Som tilbehør er det veldig godt med mos, jeg laget potetmos til mannen min av et par poteter fra dagen før, selv hadde jeg nok foretrukket blomkålmos... om jeg hadde hatt blomkål hjemme... det får bli en annen dag.
Note to self: Pass på å kjøpe masse blomkål hver gang det er på tilbud!!
Det ble rosenkål i stedet, kokt i mikro'n med en smørklatt over. Enkelt og godt, funker på det meste.

Mannen min er kresen på mat han kjenner fra barndommen, men denne gjorde lykke!



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar