Jeg er veldig glad i mat, både å lage det og spise det, noe som blir litt vel åpenbart innimellom. Jeg klarer å gå ned i vekt ved å kutte ned på både karbohydrater og fett, men det er så utrolig mye godt der ute... og mye som er morsomt å lage også! Det å holde seg strikt til én diett resten av livet har jeg ikke veldig lyst til, selv om det er det som må til dersom jeg skal klare å holde meg sånn noenlunde slank og frisk.
Så det er bare å prøve å finne en balanse i dette som alt annet i livet, det blir vel å kose seg i ferietider og stramme inn i hverdagen.

Her vil jeg legge ut en del oppskrifter på ting jeg har laget og blitt relativt fornøyd med. Ikke bare for å dele oppskriftene, men også for å finne tilbake til dem selv ved en senere anledning - som selvutnevnt sangviniker har jeg ikke verdens beste orden på sakene og trenger alltid et sted å samle ting på for at de ikke skal bli spredd for alle vinder!

onsdag 31. oktober 2012

Sosialisering!!! (=tilbakeslag??)

I helgen var vi i Stocholm hos verdens hyggeligste svigerfamilie. Med verdens søteste unger og utrolig god mat - som slett ikke er lavkarbo...
Av gammel erfaring tok jeg med et brød jeg bakte dagen før vi dro, tenkte at da var det verste gjort. Men jeg tenkte ikke på at det var en muslimsk høytid som skulle feires med litt ekstra godt...
Fredag kveld klarte jeg meg fint, sa nei til både godterier og baklava og spiste lavkarbobrød til maten i stedet for det gode flate brødet de andre koste seg med. Men på lørdag ga jeg opp...
En typisk tyrkisk rett heter manti, det er en variant av ravioli - dvs små biter med kjøtt innbakt i deig/pasta, og serveres med krydret yoghurt. Utroooolig godt... etter å ha sittet sammen med damene et par timer på fredagskvelden mens vi laget manti sammen, var jeg ganske klar på at dietten fikk ta seg en pause på lørdag for dette var jeg ikke innstilt på å gå glipp av!
En runde med besøk måtte til, og servering ble det på alle steder. Og jeg hadde ikke akkurat brødet med meg i veska, det lå trygt i kjøleskapet til svigerinnen min.
Så det sklei fort utfor.
Det begynte litt smått med grovt brød til lammekjøttet, deretter fikk alle utenom meg servert sjokoladeiskake med mandelbunn.... etter å ha sett mitt sultne blikk hentet vertinnen en liten porsjon til meg også, og jeg fikk streng beskjed om å pause dietten min når jeg var gjest!
Så ballet det seg på, med manti, baklava og eplepai. Koste meg gjorde jeg, men som forventet fikk magen gjennomgå på kvelden og dagen etter. Det er prisen man må betale for utstrakt inntak av melkeprodukter, sukker og hvetemel... Pluss at jeg gikk opp igjen 2 av de 3 kiloene jeg trodde jeg hadde gått ned...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar