Jeg er veldig glad i mat, både å lage det og spise det, noe som blir litt vel åpenbart innimellom. Jeg klarer å gå ned i vekt ved å kutte ned på både karbohydrater og fett, men det er så utrolig mye godt der ute... og mye som er morsomt å lage også! Det å holde seg strikt til én diett resten av livet har jeg ikke veldig lyst til, selv om det er det som må til dersom jeg skal klare å holde meg sånn noenlunde slank og frisk.
Så det er bare å prøve å finne en balanse i dette som alt annet i livet, det blir vel å kose seg i ferietider og stramme inn i hverdagen.

Her vil jeg legge ut en del oppskrifter på ting jeg har laget og blitt relativt fornøyd med. Ikke bare for å dele oppskriftene, men også for å finne tilbake til dem selv ved en senere anledning - som selvutnevnt sangviniker har jeg ikke verdens beste orden på sakene og trenger alltid et sted å samle ting på for at de ikke skal bli spredd for alle vinder!

søndag 21. oktober 2012

Dag 1, lørdag.

Neida, jeg kommer nok ikke til å bruke dette som en dagbok og skrive hver dag. Det er ikke aktuelt å bruke så mye tid på det.
Men første dagen av en ny diett må jeg alltid prøve å lage en del ting, etter hvert finner jeg ut av hva som funker best og brukes til hverdagen. Fordelen jeg har nå er at jeg har gjort dette før, så det er ikke så mye å sette seg inn i. Men litt mer har jeg jo funnet ut siden sist; jeg kan lage pannekaker og lapper av kokosmel for eksempel. Pulverisert skall av psylliumfrø - også solgt under navnet fiberhusk - er fint å blande i deig og røre for å få den tykk. Johannesbrødkjernemel kan brukes som maisenna og få sausen tykk. Dessuten kan man kjøpe ferdige melblandinger til brød og kaker nå, det er noe nytt! Kostoldet kan altså bli litt mer variert denne gangen.

En god start er å bake, jeg må jo ha brød hver dag. Knekkebrødet MÅ jeg ha uansett, så det er bankers. Og det brødet jeg levde på sist gang er jo greit å lage igjen, det vet jeg funker.


Proteinbrød

4 egg
½ boks créme fraîche eller kesam
(hadde slutt en gang og brukte tyrkisk/gresk yoghurt i stedet, det var veldig godt.)
1,5 ss bakepulver
4 ss linfrø
60 g kruskakli
50 g sesamfrø
45 g solsikkekjerner
(Om jeg har hatt slutt på et frøslag har jeg bare tatt mer av de andre. Det funker bra, men er ikke like godt.)
3 ss olje
Pisk eggene lett, bland inn crème fraîche/kesam og olje.
Tilsett det tørre. (Deigen er kladdete.)
Ha i bakepapirkledd brødform.
Stekes 180 grader 55 min nederst i ovnen.
Oppbevares i kjøleskap.



Lørdag betyr at vi blir tre i familien igjen, lillegutt kommer hjem med en pose skittentøy og beærer sine foreldre med sitt selskap noen timer på ettermiddagen. Og så betyr det taco.
Jeg har ikke funnet ut av lavkarbo tacobrød ennå, men det er heller ikke noe stress - bare salat og kjøtt med litt hvitløksrømme som dressing er kjempegodt!
I et vedlegg fra et ukeblad sto det en oppskrift på tacokrydder uten glutamat, det er sikkert greit å bruke om man ønsker det.

Tacokrydder

1 1/2 ts salt
2 st chilipulver
2 ts paprikapulver
1 ts hvitløkspulver
1 ts løkpulver
1 ts spisskummen
2 krm cayennepepper

Bland sammen og oppbevar mørkt og tørt



Siden det er helg må man også ha noe godt til dessert og kveldskos. Vi kjøper ristede og saltede solsikkefrø på innvandrerbutikker, den med moderat mengde salt synes vi er best. Mandler og en liten mengde mørk sjokolade (minst 70%) er også ok. Flinke meg laget til og med dessert, og det var helt nydelig!

Enkel fromasj

Bruk ca 300 g frosset frukt - la det tine i en sil. Så skal det moses med stavmikser e.l. sammen med tre ss sukrin eller det søtningsmiddelet du foretrekker. (personlig får jeg halsbrann av sukrin, så jeg prøver andre varianter. Viktig å holde seg unna aspartam, selvfølgelig.)

Tre stk gelatinplater legges i bløt i 10 min.

En liten del av mosen varmes opp, klem ut vannet av gelatinplatene og smelt dem i den varme mosen. Bland det så inn i resten av mosen. Når det er helt kaldt kan det blandes forsiktig inn i kremen, enten 3 dl stivpisket kremfløte eller kokoskrem:

La kokosmelk stå i kjøleskapet til den er helt kald og har skilt seg i en hard og en flytende del. Hell av det flytende (kan brukes i gryte o.l i stedet for å kastes) og pisk resten til krem. Fint for laktoseallergikere!

La fromasjen stå et par timer i kjøleskapet til den har stivnet.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar