Jeg er veldig glad i mat, både å lage det og spise det, noe som blir litt vel åpenbart innimellom. Jeg klarer å gå ned i vekt ved å kutte ned på både karbohydrater og fett, men det er så utrolig mye godt der ute... og mye som er morsomt å lage også! Det å holde seg strikt til én diett resten av livet har jeg ikke veldig lyst til, selv om det er det som må til dersom jeg skal klare å holde meg sånn noenlunde slank og frisk.
Så det er bare å prøve å finne en balanse i dette som alt annet i livet, det blir vel å kose seg i ferietider og stramme inn i hverdagen.

Her vil jeg legge ut en del oppskrifter på ting jeg har laget og blitt relativt fornøyd med. Ikke bare for å dele oppskriftene, men også for å finne tilbake til dem selv ved en senere anledning - som selvutnevnt sangviniker har jeg ikke verdens beste orden på sakene og trenger alltid et sted å samle ting på for at de ikke skal bli spredd for alle vinder!

lørdag 20. oktober 2012

Slankeoppskrift

Fra 03.01.10


Dette skrev jeg i slutten av juli for å gi til andre som ønsket å vite hvordan jeg hadde klart å gå ned så mye i vekt. Totalt gikk jeg ned ca. 25 kg fram til slutten av november, i løpet av desember har jeg kost meg og spist akkurat det jeg har lyst på. Det har gitt en vektøkning på 5-6 kg, men slike kilo går lett av igjen.

Det er viktig å huske på å ta multivitamintilskudd når man slanker seg, spesielt om man som her kutter ut ett eller flere næringsmidler. Jeg fikk mangel på B12 og ble ganske syk av det, vet ikke om det har noe med dietten å gjøre men det er greit å ta sine forhåndsregler.

Det er jo forskjellige ting som funker på forskjellige mennesker, her er det som funker veldig bra på meg. Jeg har prøvd et antall dietter før med ymse resultater, med 27 kg overvekt var jeg ganske frustrert. Det er ikke sikkert dette funker like bra på andre som det har gjort på meg, men etter å ha lidd meg gjennom bl.a. fettdiett (ble syk av det) og Grethe Roede (er ikke strukturert nok, dessuten tar det for lang tid) og har brukt et ukjent beløp på sk slankepiller er jeg ille begeistret for dette.
Første uka gikk jeg ned 4,5 kg, det var selvfølgelig alt vannet som samler seg når man spiser for mye sukker og stivelse. I løpet av drøyt tre måneder har jeg altså gått ned i rykk og napp, og til sammen pr i dag ca.20 kg. Deilig, selv om jeg har en god vei igjen. Og jeg trener ikke, er faktisk utrolig lat. Går tur med bikkja og tar et par halvhjertede treningsøkter når kroppen sier fra at nå er det nok.
Det begynte med at mamma'n min som er veldig urolig for helsa mi kjøpte ei bok til meg, av Thor Foseid: Spis deg slank uten sult. Det er selvfølgelig et firma som skal Tjene Penger, og alt de tilbyr koster. Mye. Jeg har trukket ut prinsippene og brukt litt oppskrifter herfra og derfra, og betaler ikke for noe annet enn råvarene. Det viktigste prinsippet er at man helst skal holde seg under 25 g karbo pr. dag, da vil kroppen komme inn i en tilstand de kaller ketase e.l. og fettet brenner unna. Da har man vanligvis ikke lyst på mat, men det er viktig å fortsette å spise.
Dersom man ønsker å spise f.eks. vanlig brød, pizza og vafler, selger de (spisdegslank.no) svindyre melblandinger. For meg er ikke det et alternativ, men det er jo fordi jeg godt kan leve uten de matvarene.
Jeg elsker mat - kjøtt, tykke sauser, nybakt brød, alt som er søtt. Det er ikke uten grunn at jeg ble feit. Som sukkeravhengig var det selvfølgelig litt vanskelig i begynnelsen, men det er utrolig hvor mye av suget som kan erstattes med rå grønnsaker, smoothie og te med suketter. (Trodde ikke at det skulle være jeg som kom med en sånn uttalelse, det høres ut som noe fra et slankeblad.... utrolig.)
Og i dag har jeg spist dette til frokost, hadde slutt på brødet mitt så jeg måtte raske sammen en del annet:


Sprøstekt bacon
2 kokte egg
Kokt rosenkål (som jeg synes er kjempegodt)
Noen stekte kantareller jeg fant når jeg gikk tur med jenta mi på morgenen.


Mat for mons! Koooser meg med maten om dagen. Ellers kunne jeg aldri gjennomført det.
Håper det er noe som kan brukes her. Jeg vet veldig godt at det ikke kan gjennomføres uten at man er skikkelig motivert, og det kan man ikke tvinge fram. Men det jeg synes er deilig med dette, er at jeg ikke trenger å telle kalorier og tenke på hva og hvor mye jeg kan spise. Vil jeg ha søtt kan jeg spise mandler og smoothie, eller ta en yoghurt 0,0. Er jeg sugen på noe salt er det helt greit å spise så mye baconcrisp jeg vil. Kort sagt, jeg spiser mye og godt og tenker ikke over det, og går ned i vekt i alle fall. Perfekt.



------------------------------------------------------------------------
Sånn helt grunnleggende: Jeg unngår karbohydrater. Det er ikke mer hokus-pokus enn det. Jeg kan spise hva jeg vil av kjøtt, fisk, egg, nøtter, grønnsaker (rotfrukter må være rå) og bær. Jeg kan ikke spise sukker, kornprodukter, belgfrukter og frukt. (Husk at peanøtter egentlig er belgfrukt, så de nøttene må man holde seg unna.)
Jeg kan drikke litt vin i blant, men må holde meg unna øl. Sprit er jeg litt usikker på, men jeg drikker så sjeldent i utgangspunktet så det har ikke vært noe problem.
Jeg har heldigvis oppskrift på et brød som kun inneholder ca. 2g karbohydrater pr. skive, det har reddet meg mange ganger.
-------------------------------------------------------------------------------------
Proteinbrød
4 egg
½ boks créme fraîche eller kesam
(hadde slutt en gang og brukte tyrkisk/gresk yoghurt i stedet, det var veldig godt.)
1,5 ss bakepulver
4 ss linfrø
60 g kruskakli
50 g sesamfrø
45 g solsikkekjerner
(Om jeg har hatt slutt på et frøslag har jeg bare tatt mer av de andre. Det funker bra, men er ikke like godt.)
3 ss olje
Pisk eggene lett, bland inn crème fraîche/kesam og olje.
Tilsett det tørre. (Deigen er kladdete.)
Ha i bakepapirkledd brødform.
Stekes 180 grader 55 min nederst i ovnen.
Oppbevares i kjøleskap.
-------------------------------------------------------------------------------------------
Innimellom, særlig når jeg er søtsugen eller bare vil ha et mellommåltid, lager jeg proteinsmoothie. Har tilpasset oppskriften vanlige råvarer, bortsett fra proteinpulveret som jeg har kjøpt på en body power butikk. Det finnes sikkert flere typer, det viktigste er (bortsett fra smaken) at det inneholder lite eller ingenting karbohydrater. Det går også an å blande inn 1 ss kli eller lignende for å få den mer mettende.
--------------------------------------------------------------------------------------------
For 2,5 porsjon måltidserstatning:
½ boks cottage cheese
½ dl fløte
4 dl funsaft (el. vann om det er m/kaffe eller sjok. i stedet for bær)
100 g bær, gjerne fryste (el. 1 ss frysetørret kaffe el. 1 ss kakao)
Ca. 30 g proteinpulver med smak som passer til de andre ingrediensene.
Mikses på høyeste hastighet i ca. 1 min.
----------------------------------------------------------------------
Jeg har en stor bøtte proteinpulver med jordbær/bringebærsmak. Det er ille søtt, og gir nesten kjevekrampe når jeg blander i fryste jordbær og jordbær/bringebærsaft. Det er mye bedre med blåbær eller skogsbær, og en variant jeg ble ille fornøyd med var med rabarbrasaft som ikke var så søt sammen med jordbær. Men jeg er ikke sikker på hva som er i salg nå, den flaska ville gått ut på dato et par uker etter at jeg fant den innerst i skapet og brukte den. Kan tenke meg at lime vil være godt.
Når det blir slutt på proteinpulveret planlegger jeg å kjøpe en bøtte med vaniljesmak, den burde kunne brukes til kaffe og kakao også.
------------------------------------------------------------------------

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar