Jeg er veldig glad i mat, både å lage det og spise det, noe som blir litt vel åpenbart innimellom. Jeg klarer å gå ned i vekt ved å kutte ned på både karbohydrater og fett, men det er så utrolig mye godt der ute... og mye som er morsomt å lage også! Det å holde seg strikt til én diett resten av livet har jeg ikke veldig lyst til, selv om det er det som må til dersom jeg skal klare å holde meg sånn noenlunde slank og frisk.
Så det er bare å prøve å finne en balanse i dette som alt annet i livet, det blir vel å kose seg i ferietider og stramme inn i hverdagen.

Her vil jeg legge ut en del oppskrifter på ting jeg har laget og blitt relativt fornøyd med. Ikke bare for å dele oppskriftene, men også for å finne tilbake til dem selv ved en senere anledning - som selvutnevnt sangviniker har jeg ikke verdens beste orden på sakene og trenger alltid et sted å samle ting på for at de ikke skal bli spredd for alle vinder!

lørdag 20. oktober 2012

Gulrotkake


Fra 20.12.09

Det er helt utrolig deilig å ha kommet ned til nesten normalvekt igjen. 7 måneder tok det å gå ned 24 kg, skulle strengt tatt ha fått unna noen fler men det får drøye til etter jul. De siste kiloene sitter så hardt atter. Men selv om jeg koser meg om dagen prøver jeg å gjøre det med måte, lage litt sunnere kaker f.eks. Denne oppskriften er på en som vi falt pladask for - lett å lage, og så god at det er nesten skummelt. Ikke akkurat etter dietten, her er det plenty med karbiser. Men ganske sunn sånn kakemessig.

60 g sukker
2 egg
50 g smeltet lettmargarin
2 ts vaniljesukker
200 g fin, sammalt hvete
1 ts kanel
1 ts natron
1/2 ts salt
ca. 250 g revet gulrot
200 g knust ananas eller revne epler

Stekes på 180 grader i 30 minutter.

Pisk egg og sukker til eggedosis, og rør resten av ingrediensene sammen. Hell kakerøren i en rund form, ca. 22 cm i diameter og stek den.
(1/16 av kaken tilsvarer 143 kcal.)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar