Jeg er veldig glad i mat, både å lage det og spise det, noe som blir litt vel åpenbart innimellom. Jeg klarer å gå ned i vekt ved å kutte ned på både karbohydrater og fett, men det er så utrolig mye godt der ute... og mye som er morsomt å lage også! Det å holde seg strikt til én diett resten av livet har jeg ikke veldig lyst til, selv om det er det som må til dersom jeg skal klare å holde meg sånn noenlunde slank og frisk.
Så det er bare å prøve å finne en balanse i dette som alt annet i livet, det blir vel å kose seg i ferietider og stramme inn i hverdagen.

Her vil jeg legge ut en del oppskrifter på ting jeg har laget og blitt relativt fornøyd med. Ikke bare for å dele oppskriftene, men også for å finne tilbake til dem selv ved en senere anledning - som selvutnevnt sangviniker har jeg ikke verdens beste orden på sakene og trenger alltid et sted å samle ting på for at de ikke skal bli spredd for alle vinder!

lørdag 20. oktober 2012

Diettmeny

Fra 17.01.10



Noen ønsket at jeg skulle komme med et forslag til meny i dietten, så her er det. Men det er bare min variant, sjekk innholdsfortegnelser og bruk fantasien så får du din egen.


Ikke følg noe slavisk, bruk det du liker og kan leve med ellers er det for vanskelig å gjennomføre det.
Jeg går ut i fra et måltidsintervall på ca. 3 timer, 5 måltider om dagen:
Frokost - mellommål - lunsj - mellommål - middag
Og så ev litt kveldskos om nødvendig.

Frokost
Bringebærsmoothie:
150 g bringebær (Bær er OK, i motsetning til frukt.)
frøene fra ¼ vaniljestang
1 dl usukret saft
2 dl yoghurt uten sukker

Kjør ingrediensene i blender eller food processor. Drikk gjerne med isbiter i, det er godt.

Brødskiver
2-3 skiver (eller etter behov) av lavkarbobrød
Ost og /eller kjøttpålegg
Litt grønnsaker

Blandet salat
Hva du ønsker av ‘lovlige’ grønnsaker, legg gjerne i litt proteiner i form av ost, kjøtt, fisk/skalldyr, nøtter og / eller dressinger uten karbohydrater. Dressing kan også byttes ut med olje og sitron, men det bør være noe på salaten for at den ikke skal bli for tørr, da er den ikke god.

Omelett
Egg er bra, spis med eller uten brød, ha i litt salt, olivenolje, salat, nøtter, ost, kjøtt, fisk/skalldyr, alt etter smak. Jeg liker den best helt enkel, med litt ruccolasalat og pinjekjerner.

Helgekos
Når man kan bruke litt tid på frokosten: Stekt bacon eller sucuk (tyrkisk krydret pølse, kjempegod! Laget av fårekjøtt, passer fint for de som ikke spiser svinekjøtt), kokt eller stekt egg, rå gulrøtter, brød, cottage cheese, yoghurt eller creme fraiche, stekt sopp, agurk, tomat eller andre grønnsaker. Hva man har og hva man liker.
Yummy!

Lunsj
Egentlig kan du hente inn retter både fra frokost og middag her, bruk gjerne restemat og miks etter eget ønske. Så lenge du jobber på en bedrift der det tilbys en salatbuffet er det egentlig ikke noe problem, når du er hjemme kan du jo lage noe mer kosemat om du ønsker det. Dersom du ønsker pannekaker så er det mulig å få tak i soyamel på helsekostbutikker og lage pannekakerøre av det sammen med egg, soyamelk og gjerne litt cottage cheese eller lignende. De blir smulete og er litt vanskelig å steke, men smaker ganske godt.

Middag
Jeg lager det samme til hele husholdningen, og så spiser jeg grønnsaker i stedet for poteter / ris / pasta osv. Veldig mye sk. "vanlig" mat inneholder en del karbohydrater, så det er vanskeligere å kombinere det. Men om du ikke liker så godt rent kjøtt kan heller lage dine egne kjøttboller, uten å bruke mel som bindemiddel. Bruk heller noen flere egg i. Du kan også lage sausen til pasta bolognese og spise den med f.eks kokt blomkål, det er ikke helt det samme men slett ikke verst heller.
Noe som er veldig godt å bruke som saus er yoghurt med hvitløk, salt og olje - og gjerne litt hakket agurk og/eller urter. Kjempegodt, og fint for å få god smak og litt saftighet i maten.
Ofte koker jeg meg et par egg for å gjøre maten litt mer mettende, med f.eks et par biter stekt kylling, litt salat, et par rå gulrøtter, litt stekt sopp og noen blomkålbuketter så er middagen klar. Helt nydelig, synes jeg.
Du kan si at jeg har brukt den tallerkenen som utgangspunkt og byttet ut ingrediensene etter lyst og behov, så har variasjonene gitt seg selv.

Mellommåltid
Smoothie
Oppskriften står på blog’en min. Den er god og mettende og kan varieres i mange smaker.

Gulrøtter, ost og stilkselleri i staver
Eller andre grønnsaker. Kan bruke yoghurt eller creme fraiche med litt krydder/urter i som dip.

Yoghurt og nøtter
Fruktyoghurt uten tilsatt sukker (spis begrenset av det, de fleste inneholder fruktsukker) og en neve mandler kan ofte være nok til å stoppe den verste sulten.

Cottage cheese med frø og reddiker
Bland litt sesamfrø og skivede reddiker i cottage cheese. Ikke alle som liker dette, jeg er en av dem som kan styre meg. Liker best å blande i litt fløte, kakaopulver, mandler og sukkererstatning. Blir nesten som sjokolade.

Brødskive
Rett og slett et par skiver med ønsket pålegg.

Disse passer også som kveldskos, dersom det trengs.
Jeg synes også at det verste av sukkersuget blir borte med litt mandler og te med suketter.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar