Jeg er veldig glad i mat, både å lage det og spise det, noe som blir litt vel åpenbart innimellom. Jeg klarer å gå ned i vekt ved å kutte ned på både karbohydrater og fett, men det er så utrolig mye godt der ute... og mye som er morsomt å lage også! Det å holde seg strikt til én diett resten av livet har jeg ikke veldig lyst til, selv om det er det som må til dersom jeg skal klare å holde meg sånn noenlunde slank og frisk.
Så det er bare å prøve å finne en balanse i dette som alt annet i livet, det blir vel å kose seg i ferietider og stramme inn i hverdagen.

Her vil jeg legge ut en del oppskrifter på ting jeg har laget og blitt relativt fornøyd med. Ikke bare for å dele oppskriftene, men også for å finne tilbake til dem selv ved en senere anledning - som selvutnevnt sangviniker har jeg ikke verdens beste orden på sakene og trenger alltid et sted å samle ting på for at de ikke skal bli spredd for alle vinder!

lørdag 20. oktober 2012

Verdens beste knekkebrød!

Fra 11.10.12

Denne er hentet fra boken "Fristende Lavkarbo" av Cecilie Theiste-Bratli.
Det er mange gode og fristende oppskrifter i denne boken, og disse knekkebrødene er fullstendig avhengighetsskapende!



(ca 30 stk iflg oppskriften, men jeg får vanligvis ut 24 stk)

1 dl gresskarkjerner
2,5 dl solsikkefrø
2 dl sesamfrø
2 dl hjemmelaget mandelmel
2 ss fiberhusk
Litt salt
Litt urtekrydder (jeg husker aldri å kjøpe urtekrydder, så jeg pleier å ta litt tørkede urter i - som regel persille eller noe annet med relativt mild smak)
5 dl vann

Bland først sammen alt det tørre. Rør deretter inn vannet. Fordel deigen på to stekebrett kledd med bakepapir. Bruk hendene til å trykke ut deigen til et pent formet rektangel. Pass på at deigen er jevn i tykkelse. Prøv å trykke den ganske tynt ut, det gir best resultat.

Stek begge brettene samtidig. Bytt plass på brettene halvveis, og rut opp knekkebrødene samtidig. Bruk et pizzahjul. Knekkebrødene blir sprø og gode. Og svært magevennlige!

Stekes i 65-70 minutter på 160 grader i varmluft.

3 kommentarer:

  1. Disse må jeg prøve! Hvordan lager du mandelmel?

    SvarSlett
    Svar
    1. Man kan visst kjøpe det til blodpris, jeg kjører bare mandlene gjennom en gammeldags, manuell mandelkvern. Det holder lenge.

      Slett
  2. Åja, ikke verre. Finmalte mandler, m.a.o.

    SvarSlett