Jeg er veldig glad i mat, både å lage det og spise det, noe som blir litt vel åpenbart innimellom. Jeg klarer å gå ned i vekt ved å kutte ned på både karbohydrater og fett, men det er så utrolig mye godt der ute... og mye som er morsomt å lage også! Det å holde seg strikt til én diett resten av livet har jeg ikke veldig lyst til, selv om det er det som må til dersom jeg skal klare å holde meg sånn noenlunde slank og frisk.
Så det er bare å prøve å finne en balanse i dette som alt annet i livet, det blir vel å kose seg i ferietider og stramme inn i hverdagen.

Her vil jeg legge ut en del oppskrifter på ting jeg har laget og blitt relativt fornøyd med. Ikke bare for å dele oppskriftene, men også for å finne tilbake til dem selv ved en senere anledning - som selvutnevnt sangviniker har jeg ikke verdens beste orden på sakene og trenger alltid et sted å samle ting på for at de ikke skal bli spredd for alle vinder!

torsdag 25. oktober 2012

Dag 5

Dagen begynte bra, jeg har gått ned ca 3 kg (badevekten min er gammel og ikke så veldig nøyaktig at det gjør noe). Den første uken eller noe sånt blir nesten som en rensekur, man kvitter seg med mye som kroppen ikke trenger å ha der. Da går man ofte ned mye på en gang, forrige gang gikk jeg ned 5 kg på en uke - men den gangen spiste jeg ikke særlig sunt i utgangspunktet, så det var mye vann o.l som skulle ut. Jeg var ikke særlig hoven i kroppen nå, i og med at jeg har holdt meg unna sukker, hvitt mel og melk i lengre tid. Det er de største synderne mine. Men tydeligvis har det hjulpet å kutte ut ris, pasta, rotfrukter og frukt også, i og med at jeg har gått ned såpass allerede.

I dag skulle vi lage en hel bit kassler (nakkekotelett, tror jeg det blir på norsk) på ca 1 kg. Jeg brunet den litt i smør i en jerngryte, krydret med grillkrydder og persille og dekket med folie. Så kjørte jeg det i ovnen på 250 grader til steketermometeret viste 70. Mens den hvilte stekte jeg noen champinjonger, krydret med grillkrydder og persille og hadde i noen ss creme fraiche. Ved siden av dette spiste jeg salat og noen korngreier jeg fant i en helsekostbutikk som kan kokes og spises som ris... litt usikker på om det var helt lavkarbo, så vi sier ikke mer om det. Men salighet, så godt! Kjøttet smeltet i munnen og sopp/creme fraiche stuingen smakte himmelsk! Og en liten bit med mørk sjokolade til kaffen etterpå var prikken over i'en.

Det er ingen sak å slanke seg når man kan kose seg på den måten her!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar